Najaarscursus Nordic Walking bij AV Cialfo

Dit najaar start er weer een Nordic Walking cursus voor beginners (techniek training) bij atletiekvereniging Cialfo in Epe. Dit gebeurt onder leiding van een door de Atletiekunie gediplomeerde trainer. Voor deze cursus zijn nog enkele plaatsen vrij.

De nieuwe (techniek)cursus wordt op vier zaterdagochtenden gehouden van 09.00 tot 10.00 uur. De eerste les is gepland op zaterdagochtend 17 november van 09.00-10.00 uur. Na deze vier lessen is er aansluitend de mogelijkheid om nog (gratis) aan vier trainingen mee te doen waar ook nog eventuele aanwijzingen betreffende de techniek zullen worden gedaan. In overleg kan dit op dinsdagavond (19.00-20.00 uur) of op vrijdagmiddag (13.30-15.00 uur of 15.30-16.30 uur) worden gedaan.

20121112nwcursus


De cursus start op vanaf het clubhuis van de atletiekvereniging op het Sportpark De Wachtelenberg in Epe. De kosten voor deze cursus zijn € 40,00 en daarin zit het gebruik van de stokken (poles) tijdens de lessen en men ontvangt een leuke herinnering aan de cursus. Na afloop van elke les is er gelegenheid om nog even na te praten en wat te drinken (een kop koffie/thee na elke les is bij de prijs inbegrepen). Er is ruimte voor maximaal tien deelnemers en de cursus zal doorgaan bij minimaal drie deelnemers. Voor Cialfo leden is deelname aan de cursus gratis.

Heeft men aan het eind van de cursus de smaak te pakken of wil men nog wat langer onder begeleiding van een trainer lopen, dan is er altijd een mogelijkheid om in te stappen bij de reguliere Nordic Walking groepen van Cialfo op dinsdagavond of vrijdagmiddag. Het leuke/fijne van in een groep lopen is dat je een stuk gezelligheid hebt van je groepsgenoten, een deskundige trainer die nog aanwijzingen kan geven indien nodig en je hebt een stok achter de deur om te gaan lopen.

Waarom Nordic Walking? Allereerst loop je lekker in de buitenlucht in de vrije natuur wat ook goed voor de geest is. Het is minder belastend dan hardlopen en je gebruikt meer spieren (bij een juiste techniek 90 % van je spieren) dan bij wandelen. Stilstand is achteruitgang. Naarmate je ouder wordt neemt je spiermassa af. Blijf je bewegen/trainen dan vertraag je die achteruitgang. Met NW train je je gehele lichaam en je kunt het overal doen en het gehele jaar door. Je lichaamshouding (rechter op lopen) en conditie (gemiddeld 30 % meer energie verbruik dan bij wandelen) verbeteren evenals je kracht, coördinatie en beweeglijkheid. Ook heeft het Nordic Walking een gunstige invloed op je bloeddruk en botdichtheid.

Om de spieren in je bovenlichaam (nek/schouder/borst/armen/buik/rug/bil) te trainen gebruik je de poles (speciale wandelstokken). Door te lopen met deze stokken neemt eventuele spanning in en rond schouders en nek af. Ondanks dat je meer energie verbruikt dan bij wandelen lijkt het toch minder zwaar te zijn.

Voor wie Nordic Walking? Voor jong en oud. In Nederland hebben veel mensen het idee dat het een sport is voor alleen oudere mensen. Dit is geen geval waar. Ook voor jongeren is het een goede sport omdat je heel veel zaken traint. In het voormalige Oostblok trainden topatleten al met een vorm van Nordic Walking als een algehele conditietraining, omdat je er zoveel spieren mee traint. Voor mensen die herstellende zijn van een blessure of mensen met een chronische ziekte zoals reuma,artrose, Parkinson, astma of diabetes of mensen met overgewicht is Nordic Walking ook een goede sport. Ook voor vrouwen die borstkanker hebben gehad is het een goede sport.

Wat heb je nodig? Behalve de poles heb je een paar goede wandelschoenen (geen bergschoenen) en gemakkelijk zittende kleding aangepast aan de weersomstandigheden nodig.

Doel Cursus? Het doel van deze cursus is om de deelnemers een goede basistechniek aan te leren en om mensen in beweging te krijgen of te houden. Een mens is tenslotte gemaakt om te bewegen, want we bewegen over het algemeen te weinig tegenwoordig.

Meer informatie over Nordic Walking (bij Cialfo) of over de cursus (opgave): Gerhard Stegeman, tel.: 06-30403208, Email: nordicwalking@avcialfo.nl.